Lemah

by Ikhwan

Akan anda temui dan hadapi hari yang sangat lemah. Seluruh usaha anda menjadi gagal. Pada ketika ini anda akan lebih terasa bahagia jika dapat melayan muzik yang sedih. Instrumental yang menyedapkan hati anda. Sebenarnya anda seakan-akan menikam jantung untuk mati dengan segera. Fikiran anda pada saat itu sangat negatif dan penuh dengan andaian-andaian yang pelik, walaupun pada ketika itu anda merasakan anda adalah benar. Sebenarnya anda silap.

Penawar bagi lemah hanyalah kekuatan. Selagi anda memerangkap minda anda, selagi itulah tubuh anda terikat dengan kelemahan yang anda sendiri cipta. Padahal, asalnya anda adalah kekuatan. Dan kekuatan anda sudah cukup untuk anda teruskan kehidupan sehingga mati. Jangan mati awal dari masa yang Tuhan telah tentukan pada anda. Persekitaran adalah kekuatan. Maka binalah persekitaran yang sihat dan kuat. Gaya hidup yang cekal bersemangat walaupun arus kelemahan sedang melanda jiwa anda.

Hati anda ada masanya akan lemah. Namun akal anda telah menyimpan pelbagai data maklumat yang mampu menangani segala masalah. Jangan biar hati anda memakan data-data tersebut.

Kembali pada asal. Kita hanyalah makhluk Allah yang lemah. Namun kita adalah makhluk Allah yang dipilih bagi mendokong beberapa beban tanggungjawab sebelum mati pada masanya. Lemah? Kekuatan ada pada anda. Realisasikan kekuatan tersebut.

 

Advertisements